Blog

www.elgustdecreixer.cat

Com fer que els teus fills acceptin nous aliments?


Por del que és desconegut. Quan introduïu nous aliments en l'alimentació dels vostres fills heu de saber que, davant d'un canvi, poden aparèixer resistències. Per això cal recórrer a tècniques i estratègies pedagògiques, adaptades a les característiques dels nens i les nenes i que es focalitzen al màxim en la seva personalitat i manera de funcionar. Observeu abans d'actuar. Primer de tot, avalueu la situació en la qual us trobeu i analitzeu els aspectes següents: "com sou", "com són els vostres fills" i "on succeeix l'acció", entre d'altres. Fixeu-vos en quin rol predomina en el seu caràcter pel que fa a la percepció de la realitat, és a dir, si es tracta d'una personalitat que reacciona més positivament davant els estímuls visuals, auditius o sensorials. Coneixent aquesta característica tan important, treballeu més uns detalls o uns altres. Per exemple, per a una persona visual la presentació del plat és fonamental, en canvi, a una persona auditiva li podeu explicar d'on procedeixen els aliments que menjarà i, si és sensorial, animar-la a olorar o, fins i tot, a tocar els aliments. A aquest coneixement sobre la percepció dels vostres fills hi heu d'afegir els seus interessos i aficions. D'aquesta manera assolireu més ràpidament el vostre objectiu. Així, a un comensal auditiu que li agradi molt un esportista li podríeu explicar que també li agrada molt menjar l'aliment que ens interessa. L'estratègia és la clau de l'èxit: ara que ja teniu un coneixement bàsic per motivar els vostres fills, cal seguir aplicant estratègies i actituds que afavoreixin l'acceptació de nous aliments: Tot comunica: cuideu la comunicació, tant verbal com corporal. En la comunicació verbal sempre utilitzareu un llenguatge positiu, d'acord amb l'edat del vostre fill i que expressi com us afecta el seu comportament. També heu de tenir cura de la velocitat i el to de la parla. Per exemple, si el nen o la nena no vol menjar res, li podeu dir pausadament com n'és d'important aquest aliment per créixer fort i sa. D'altra banda, en la comunicació corporal convé utilitzar moviments suaus que mantinguin una coherència amb allò que dieu. Un exemple, no verbalitzeu que esteu molt contents mentre aixequeu el dit índex en actitud amenaçadora. La seva experiència, el teu avantatge: a més, els hi podeu recordar moments passats en els quals hagin provat quelcom nou amb èxit. Ajudeu-los a que es concentrin: eviteu distraccions a l'hora de menjar, perquè joguines, la televisió o altres persones els poden despistar. Alhora, heu de tenir cura dels elements ambientals que són imprescindibles, com ara una cadira i una taula adequades, que la decoració combini amb l'àpat i la personalitat dels nens i procurar que hi hagi un entorn agradable i tranquil. Això últim és responsabilitat de les persones que els acompanyen a taula. La coherència ens dóna la raó i la vostra actitud també ha de ser coherent: si voleu que provin un aliment, que vegin que vosaltres també ho feu. A més, penseu que sou un dels seus principals referents educatius, per la qual cosa és important que tots els adults presents seguiu unes mateixes pautes d'alimentació, per exemple, els adults sempre prenen una quantitat mínima de cada plat. És fonamental que utilitzeu un llenguatge positiu, deixar que els petits comensals experimentin dins d'uns límits, sense forçar a menjar per evitar situacions traumàtiques. Recordeu que l'excessiva atenció pot crear una dependència innecessària i contraproduent. CONSELLS CLAU Deixeu que els nens hi participin activament: elaborant el menú setmanal, en la compra de l'aliment… Respecteu els horaris d'inici i final dels àpats. Controleu la quantitat de menjar que hi ha al plat, comenceu sempre per racions petites. Acompanyeu el nou aliment amb altres aliments ja coneguts. Feu que els àpats siguin un acte familiar sense televisió encesa, ordinadors ni mòbils. Seguint aquestes actuacions, els ajudareu en el seu desenvolupament físic i mental. És en les vostres mans convertir l'hora de dinar en un moment agradable, que els faci sentir-se estimats, que reforci la seva autoestima i, en concret, predisposar-los a provar nous aliments.
Consulta aquí el
MENÚ
del teu col·legi